وبینار رایگان جایگاه تحقیق و توسعه در اقتصاد جهانی

مدرس: سامان راجی
شروع وبینار: سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۰
پایان وبینار: سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۳۰

اقتصاد جهانی و بازارهای کسب و کار، طی دوران مختلف دوره‌های گذار گوناگونی را تجربه نموده‌اند. پارادایم‌های غالب بر هر یک از این دوره‌‌ها کاملا متفاوت بوده و لذا سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی طی هر دوره‌، رویکردهای منحصربفردی را مورد ملاحظه قرار داده‌اند.

در یک طبقه‌بندی خلاصه دوره‌های مختلف اقتصاد جهانی را می‌توان در قالب سه دوره تفکیک نمود: اقتصاد کلاسیک؛ اقتصاد نئوکلاسیک؛ و اقتصاد نوین. همزمان با قرن بیست و یکم، اقتصاد و بازارهای کسب و کار مجددا دستخوش تحولات شگرفی گردیدند. این تغییر و تحولات بسیاری از محدودیت‌هایی را که تا پیش از این در فضای کسب و کار جهانی وجود داشت برطرف نمود و این فضا را در مسیر آزادسازی و حذف محدودیت‌ها و قید و بندها به پیش برد.

مجموعه این روندهای نوظهور سبب شکل‌گیری اقتصاد نوین جهانی گردید. برخی از کلیدی‌ترین "روندهای نوین صورت پذیرفته در اقتصاد جهانی" را می‌توان در قالب محورهای کلیدی ذیل دسته‌بندی نمود:

  • جهانی‌‌شدن
  • افزایش شدت رقابت‌پذیری
  • بروز بحران‌های مالی و اقتصادی
  • تغییرات تکنولوژیک شدید
  • تغییر در ساختار بازار
  • تغییر در قواعد بازی (نحوه اداره ساختار)
  • بروز حمایت‌گرایی‌های جدید در قالب‌های نوین رقابتی
مجموعه این تغییر و تحولات بنیادین، سبب گردیده است تا شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف جهت تداوم بقا و رشد و تعالی پایدار ملزم به اتخاذ سیاست‌ها و بکارگیری رویکردها و راهکارهایی نوین و توانمند در حوزه‌های استراتژیک و کارکردی خود گردند. یکی از کلیدی‌ترین و تاثیرگذارترین این رویکردها، مقوله تحقیق و توسعه (R&D) می‌باشد که طی این سالیان همواره روند سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه خود گویا و موید اهمیت و ضرورت چشمگیر این امر در راستای رشد و تعالی پایدار شرکت‌ها بوده است.

اگرچه برخی صنایع و حوزه‌ها در این مقوله نسبت به سایرین پیشتاز بوده و سرمایه‌گذا‌ری‌های کلان‌تری را بدین مهم اختصاص داده‌اند، ولیکن آنچه مسلم است آنست که صرف‌نظر از صنعت، اندازه، سودآوری و .... تمامی شرکت‌ها به‌منظور حفظ، رشد و ارتقای جایگاه خود در بازار و صنعت بشدت نیازمند توجه و پرداختن به این مقوله می‌باشند. در ادامه مباحثی که در این وبینار مطرح خواهند شد را مشاهده می کنید.

سرفصل ها:

  • مفاهیم و مبانی نظری تحقیق و توسعه
  • فرآیند تحقیق و توسعه
  • آسیب‌شناسی تحقيق و توسعه در سازمان‌ها
  • ضرورت ارزیابی فعالیت‌های تحقیق و توسعه در سازمان‌ها
  • جایگاه تحقیق و توسعه در اقتصاد نوین جهانی

 

سامان راجی
مشاور استراتژی و برندینگ وکارشناس ارشد EMBA
ایسمینار
http://e-seminar.ir