وبلاگ ایسمینار | مرکز تخصصی برگزاری وبینار

مهارت ها و رشد فردی

مهارت هایی که تا دیر نشده باید یاد بگیریم

با فرا رسیدن فصل بهار و نو شدن سال خیلی از ما تصمیم می گیریم که تغییرات مثبتی رو تو زندگیمون ایجاد کنیم اما غافل از این هستیم که این تغییرات مثبت اول باید از خود ما شروع بشه تا ما تغییر نکنیم هیچ اتفاق مثبتی تو زندگیمون نمی‌افته و نمی تونیم رشد کنیم.

برای اینکه بتونیم رشد کنیم در گام اول نیاز به برنامه ریزی داریم. تو برنامه مون ⁣مهارت هایی که باید بیاموزیم و ⁣مدت زمانی که به یه یادگیری اون ها اختصاص بدیم رو مشخص می کنیم.

من تو این مقاله می خوام به معرفی یک سری از مهارت های پایه ای که همه باید قبل از اینکه دیر بشه اون ها رو یاد بگیریم بپردازم ولی قبل از معرفی اون ها بهترِ که اول معنی مهارت رو بدونیم. روانشناسى به اسم گاترى (E.R. Guthrie) مهارت را به‌صورت زیر تعريف کرده:

مهارت قابليتى است که با اطمينان معین و صرف حداقل انرژى يا زمان کارى به نتيجه برسد.

الان وقتش رسیده که بریم سراغ معرفی مهارت ها:

مدیریت زمان

بعضی روزها برای انجام دادن کارهامون وقت کم میاریم و نمی تونیم زمان مون رو مدیریت کنیم یا هنوز مهارت مدیریت زمان رو به صورت کامل یاد نگرفتیم. دقایق ارزشمند ما سپری میشن و آخرِ روز کارهایی که باید انجام میدادیم رو به پایان نرسوندیم و دوباره به فردا موکولش می کنیم. انقدر دیر کارها رو انجام میدیم که ضرب المثلِ نوش دارو پس از مرگ سهراب مصداق پیدا می کنه.

کمبود زمان می تونه ناشی از دلایل مختلفی باشه مثلاً مشکل در اولویت بندی کارها و فعالیت‌ها یا ضعف در هنر حل مسئله. اگه دوست دارین تو سالِ جدید بتونین زمانتون رو بهتر مدیریت کنین شاید دیدن ویدئوی وبینار مدیریت زمان بتونه کمک کننده باشه.

حقیقتش توسعه مهارت های مدیریت زمان یک مسافرت طولانیِ و این مسافرت ممکنِ با این ویدئوی آموزشی آغاز بشه، اما به تمرین زیاد توسط شما نیاز داره.

 

مدیریت اهداف و آرمانها

کمتر کسی هست که هیچ هدف یا آرزویی تو زندگیش نداشته باشه. همه ما تو زندگیمون اهداف و آرزوهایی داریم ولی فقط داشتنِ هدف کافی نیست چون بدون داشتن برنامه و نقشه نمی تونیم به اهدافمون برسیم.

هر شخصی نیاز به داشتنِ یه چشم انداز و آرمان داره که می تونه به صورت آرزو و يا رويا بيان بشه. برای رسیدن به اون آرمان باید هدف گذاري کنیم که اين هدف‌ها می تونن به صورت کوچک و ساليانه بيان بشن.

اگه دوست دارین دقیق تر در مورد مدیریت و برنامه ریزی اهداف بدونین می تونین ویدئوی وبینار مدیریت اهداف و آرمانها رو مشاهده کنین.

مدیریت اهداف و رشد فردی

 

مهارت حل مسئله و تصمیم گیری

دنیای ما پرِ از مسائل و مشکلات متفاوتی هست که چه دلمون بخواد و چه دلمون نخواد مجبوریم باهاشون روبرو بشیم، مسائل و مشکلاتی که در هر صورت باید حل بشن و تصمیماتی که باید گرفته بشن.

یک سری از افراد هستن که حتی نمی تونن در مورد مسائل پیش و پا افتاده زندگیشون تصمیم گیری کنن و درست زمانی که باید تصمیم بگیرن دچار سردرگمی و آشفتگی میشن. به دلیل اهمیت این موضوع ما قبلا یه وبینار در مورد مهارت حل مسئله و تصمیم گیری تو ایسمینار برگزار کردیم.

همه ی ما به نوعی نیاز داریم که مهارت حل مسئله و تصمیم گیری رو یاد بگیریم و برای تصمیم گیری درست آماده باشیم. چه این تصمیمات بزرگ باشن، چه مشکلات روزمره زندگیمون چه در حوزه کاری باشن.

 

 

مهارت های فن بیان

محمدپیام بهرام پور مربی فن بیان و سخنرانی تو وبینار مهارت های فن بیان در ارتباطات روزمره به این نکته اشاره کرده که فن بیان موثر در ارتباطات روزمره ترکیبی از خوب صحبت کردن و صحبتِ خوب کردن هست.

ما می تونیم مهارت های فن بیان رو هم در زندگی روزمره مون و هم در محیط کار استفاده کنیم و کاری کنیم که اثرگذاری بیشتری نسبت به بقیه داشته باشیم و بتونیم حرفمون رو بهتر منتقل کنیم.

شاید براتون این سوال پیش بیاد که اصلا فن بیان چی هست، تو ویدئوی زیر تعریفی از فن بیان ارائه شده:

تقریبا هر کسی تو زندگیش تو شرایطی قرار می گیره که باید جلوی جمع صجبت کنه، باید سر کلاس ارائه بده یا تو جلسه کاری باشه و از حقش دفاع کنه. پس میبینین که فقط تو محیط کاری مهارت فن بیان رو نیاز نداریم. ما تو هر موقعیت اجتماعی که باشیم نیاز داریم دیگران رو متقاعد کنیم و نفوذ کلام داشته باشیم که تغییرات بزرگی در کار و زندگی‌مون ایجاد بشه.

 

مهارت کنترل خشم

خشم یکی از هیجان های پیچیده انسانی و واکنشی متداول نسبت به ناکامی و بدرفتاری است. این هیجان در عین حال که کاملا بهنجار و معمولا مفید است اگر از کنترل فرد خارج بشه ماهیت تخریب کننده پیدا می کنه.

خشم و عصبانیت

بارها اتفاق افتاده که در زمان عصبانیت و خشم حرف هایی رو میزنیم و کارهایی رو می کنیم که بعدا از انجام اون پشیمان میشیم و عذرخواهی می کنیم. ولی وقتی حرفی رو زدیم و کاری رو کردیم دیگه نمی تونیم اون ها رو پس بگیریم.

دقیقا در همین شرایط هست که راههای کنترل خشم به کمک ما میان و نمیزارن حرفی رو بزنیم که بعدا از گفتن اون پشیمان بشیم.

 

مهارت های غلبه بر استرس

برای همه ما این اتفاق افتاده که در برهه ای از زندگی مون با مسائل و موقعیت هایی مواجه شدیم که بخاطر اونها تحت فشار و استرس قرار گرفتیم. استرس و فشار مداوم باعث ایجاد اثرات جسمانی و هیجانی و احساسات مثبت یا منفی میشه.

هر آدمی یه استعدادی داره و بعضی وقتا شده فرصت های طلایی که برای نشون دادن خودمون داشتیم رو به خاطر استرس و هیجان های غیر قابل کنترل از دست دادیم و الان وقتش رسیده که تو سال جدید مهارت های غلبه بر استرس رو یاد بگیریم.

 

از این جا به بعدش با شماست. هر چه بیشتر برای یادگیری این مهارت ها زمان بزارین و تمرین کنین تو مهارت هایی که کسب کردین قوی تر و بهتر میشین. مطمئناً مهارت های دیگه ای هم هستن که تو این مقاله بهشون اشاره ای نشده و تصمیم گرفتم که ادامه اش رو بسپرم به شما. خوشحال میشم که نظرتون رو بگین و چند تا مهارت پیشنهاد بدین.

 

©کلیه حقوق این مطلب متعلق به رسانه ایسمینار می باشد. هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 29
دوست نداشتم: 19
میانگین امتیازات: 1.53

8 دیدگاه در “مهارت هایی که تا دیر نشده باید یاد بگیریم

سلام، مرسی مقاله عالی بود. به نظر من مهارت برقراری ارتباط و متقاعد کردن افراد رو هم باید یاد بگیریم.

سلام
ممنون که نطرتان را با ما در میان گذاشتید.
ما در گذشته وبینارهایی در مورد مهارت هایی که شما پیشنهاد دادید برگزار کرده ایم.
موفق باشید

سلام
بطور اتفاقی سایت شما را مشاهده کردم. مطالب خوب و مفیدی را ارائه کرده اید که من خیلی استفاده کردم.
براتون آرزوی موفقیت می کنم.
موفق باشید.

سلام
خیلی ممنون، خوشحالم که مطالب برای شما مفید واقع شده.
برای شما آرزوی موفقیت در کسب و کارتان را دارم

با سپاس از مطالب مفیدی که ارائه فرمودید . من خودم زخم خورده عدم داشتن این مهارتها در سرکارم بودم و بدلیل عدم کنترل خشم و عدم توانایی ارتباط موثر با سایر همکارانو روابط عمومی ضعیف بعد از چند سال کار از محل کارم جابجا شدم و. لولم هم پایین اومد . محیط های کارگری در ایران بشدت از نظر اخلاقی خرابه و بازار زیراب زدن پاپوش درست کردن تهمت و افترا و پاچه خواری به شدت داغه و اونایی که این مهارتها رو ندارن یا مظلوم و بی سرو زبونن و روابط عمومی ضعیفی دارن خیلی راحت سرشونو میکنن زیر آب و کارشونو از دست میدن

سلام دوست عزیز
خیلی خوشحالیم که مطالب وبلاگ ما که البته بخشی از مباحث وبینار ها هست ، به شما کمک کرده و براتون مفید بوده
پیشنهاد ما استفاده از وبینار ها و دوره ها و حتی ویدیو های مرتبط با این مبحث هست که به راحتی می تونید در دسته بندی مورد نظر در وبسایت ما اون ها رو پیدا کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *