وبلاگ ایسمینار | مرکز تخصصی برگزاری وبینار

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ راه‌های تبلیغاتی شرکت‎ها و فروش محصولات را به کلی تغییر داده است. در گذشته پیش بینی نتایج کمپین ها عملا غیر ممکن بود. با ورود پرفورمنس مارکتینگ به عرصه ی بازاریابی می‌توان میزان موفقیت کمپین ها را محاسبه کرد و با خیال راحت برنامه ریزی ها برای هر کمپین را انجام داد. امروزه کمپین های پرفورمنس مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که هر اِلمان را اندازه‌گیری کنید.

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ یک مدل تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ دهنده فقط در صورت دستیابی به نتیجه هزینه ای را پرداخت می کند نه به ازای ایمپرشن یا کلیک. یعنی زمانی که فعالیتی توسط کاربر انجام می شود که این فعالیت می تواند پر کردن یک فرم، ثبت نام یا خرید باشد.

به بیان دیگر بازاریابی عملکردی یا پرفورمنس مارکتینگ یک روش تبلیغِ تعاملی است که نمی‌توان یک هزینه‌ی مشخص برای آن در نظر گرفت. هزینه‌ی بازاریابی عملکردی به عملکرد تبلیغ بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه‌ی تبلیغ می‌تواند به عواملی مثل جای تبلیغ در صفحه‌ی اینترنت، تعداد کلیک، فاصله‌ی زمانی بین کلیک ها و … بستگی داشته باشد.

پرفورمنس مارکتینگ روش تبلیغات شرکت ها را به طور کلی تغییر داده است و امکان اندازه گیری میزان موفقیتِ کمپین های تبلیغاتی و نرخ تبدیل یک تبلیغ واحد را به ما می‌دهد.

 

مزایای استفاده از پرفورمنس مارکتینگ

اگر بخواهیم در مورد مزایای پرفورمنس مارکتینگ صحبت کنیم از مهم ترین مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به راحتی می توان عملکرد بازاریابی را ارزیابی کرد. یکی از مهم‌ترین مزیت های پرفورمنس مارکتینگ این است که ۱۰۰% قابل اندازه گیری و ارزیابی است. به لطف تکنولوژی های جدید و پلتفرم های تبلیغاتی پیشرفته، همه معیارهای کمپین بازاریابی در دسترس خواهد بود و میتوانیم انواع گزارش‌ها را از آن بگیریم.
  • مبتنی بر نرخ بازگشت سرمایه (ROI-focused) است. وقتی میگوییم پرفورمنس مارکتینگ مبتنی بر نرخ بازگشت سرمایه است منظور این است که برای هر تبلیغ ریسک کمتری را متحمل می شویم. با وجود ریسک کمتر، نیاز به تایید هر تبلیغ توسط شخص مسئول از بین می‌رود و در نتیجه زمان انتشار تبلیغ ها کم تر می‌شود. از آنجایی که اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه بر اساس اعداد و ارقام واقعی بدست می‌آید و حدس و گمان در آن راه ندارد (بر خلاف روش های سنتی که بر اساس حدس و گمان پیش می رفتند)؛ از این نوع بازاریابی که مبتنی بر داده است، می‌توانیم استفاده کنیم.
  • استفاده از پرفورمنس مارکتینگ ریسک کمتری دارد.

انواع پرفورمنس مارکتینگ

در این بخش تنها به معرفی انواع روش های پرفورمنس ماکتینگ می پردازیم.

  • بازاریابی وابسته(مشارکتی) یا Affiliate Marketing
  • بازاریابی بومی یا Native Marketing
  • محتوای حمایتی یا Sponsored Marketing
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing
  • بازاریابی موتور های جست‌و‌جو یا Search Engine Marketing

 

چه کسب و کارهایی به پرفورمنس مارکتینگ نیاز دارند؟

پرفورمنس مارکتینگ برای هر کسب و کاری که یکی از راه های ارتباطی با مشتریانش اینترنت است، مناسب است. از شرکت های اتومبیل سازی گرفته تا شرکت های بیمه و سایت های آموزشی. پرفورمنس مارکتینگ یک انتخاب برای بیشتر دیده شدن و افزایش فروش است.
این نوع بازاریابی از طرف سایت هایی که از ترافیک بالای سایت خود پول در می آورند و هم سایت هایی که با فروش محصول خود کسب در آمد می کنند، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

پرفورمنس مارکتینگ برای چه مخاطبانی مناسب است؟

پرفورمنس مارکتینگ برای آن دسته از مخاطبانی که زمان زیادی را در اینترنت سپری می کنند و آنلاین هستند بهتر جواب می‌دهد. البته به این معنی نیست که در خرید های آفلاین یا حضوری، پرفورمنس مارکتینگ موثر نیست؛ ولی می‌توان گفت اکثر تبلیغاتی که مبتنی بر پرفورمنس مارکتینگ هستند، باعث افزایش فروش آنلاین می شوند.

اگر در تیم بازاریابی یک استارتاپ مشغول به فعالیت هستید و یا قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارید، یکی از مهمترین ابزارهایی که باید از آن بهره ببرید تا کسب و کار خود را رشد دهید، پرفورمنس مارکتینگ است. پرفورمنس مارکتینگ به شما کمک می‌کند با هزینه کردن بر روی مهمترین المان های رشد کسب و کار خود، به موفقیت دست یابید.

ایسمینار به زودی یک وبینار در مورد پرفورمنس مارکتینگ برگزار می کند. اگر می خواهید از پرفورمنس مارکتینگ استفاده کنید یا می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید می توانید در این وبینار شرکت کنید. برای دوستانی که این مقاله را تا آخر خواندند و همراه ما بودند یک کد تخفیف ۲۵ درصدی برای ثبت نام در این وبینار تعریف کرده ایم: 

ثبت نام در وبینار پرفورمنس مارکتینگ

کد تخفیف: blogpomp

منابع:

outbrain.com

antevenio.com

marketing-schools.org